pw

Alla inlägg under mars 2011

Av Päivi - 19 mars 2011 18:09

Såg (igen) fina sydda ägg på Sysidan som för övrigt är en mycket inspirerande sida- gå med om du inte redan är det!

Googlade och hittade denna sida där de beskriver precis hur man gör http://retro-mama.blogspot.com/2009/03/easter-is-in-air.html så in och kolla hur man tillverkar dem. Mina första blev såhär

     

Inser dels att de nog ska vara  mycket mera färgstarka och dels att man ska fylla dem än mer för att de ska få bättre form. På´t igen med andra ord!

Av Päivi - 17 mars 2011 11:12

När jag fick den äran att bli nominerad till Mix Megapols Tjejplan var jag bara tvungen att sy mig en söt poolväska   nu gäller det "bara" att bli en av de lyckligt lottade som blir utvalda med...

  

Tycker det är jättekul att bara bli nominerad (skulle ju gärna gärna gärna åka med förstås). Fyller år 30 mars och det skulle vara toppen att fira 35 i Fuerteventura!

Om jag inte blir utvald har jag ändå en reservplan för min väska, då får den bli kursväska. Så här ser den ut för det ändamålet 

  

Kanhända ni goa tjejer som kommer till syhelgen vill ha denna som "kursmönster"?


Av Päivi - 15 mars 2011 13:35

Handbroderade en ängel till Cassandra igår. Då jag bara sydde ramar runt broderiet bestämde jag mig för leka lite med frinhandsquiltning- vilket förresten är jättekul! Så här blev bonaden   

och quiltningen lite närmare  

Stygnen är något ojämna här och där eftersom jag inte är van att sy utan BSR´n än, men det jobbar jag på.



Av Päivi - 15 mars 2011 10:59

Idag damp äntligen mina namnband ner i brevlådan. Så glad man kan bli för så små söta saker- beställde dem härifrån http://www.minanamnband.se

  

Jag är nöjd med utseendet och tror det kommer bli fler färger, leveranstiden kunde varit lite kortare dock. 4 veckor tog det, men de ska ju tillverkas med så det får man väl leva med.


Nu kan jag märka mina sydda saker på ett fint sätt...

Av Päivi - 14 mars 2011 18:29

Japp mönstret är klart på det ni tidigare bara fick kika lite på, så här kommer hela bilden!

  

Även mönster på "Äggstra varmt" klart, ägghattarna tidigare inlägg. Ni hittar båda på www.pwquilt.se under Mönster- Påsk!


Den andra bilden ni bara fick kika på suger jag på en stund till, funderar nämligen på att ha det mönstret till syhelgen i Gnesta.

Av Päivi - 14 mars 2011 13:16

I rolig tappning har jag sytt under helgen, påskharar och kycklingar här:

  

Så ville jag ha ett set till vardags (man äter ju ägg annat än till påsk med) så dessa sydde jag i samma tyg som mina gardiner, svartvitt funkar alltid! Sydde 6 st men var ju onödigt att ha alla med på bild då de var lika :D

  

Snabba och roliga små saker att sy är de!

Kram på er...

Av Päivi - 11 mars 2011 11:18

Ni kanske sett tidigare inlägg där jag lekte med "omvända applikationer". Ja, inte kunde jag göra det jag skulle (påskharar), nej nej var tvunget att leka lite mer... Tulpaner denna gång, först sydde jag ett block i dessa färger

  

Blev inte nöjd med det och böt en färg, den sydde jag ihop till en bordstablett

  

Fortfarande inte nöjd, det ser inte riktigt bra ut... får fundera mera! Tror det är den tvåfärgade bakgrunden som är fel? Eller kanske de milda färgerna (har fastnat i nån mild-färg era).

Idag står tyvärr städning och arbete på agendan, så jag gissar att jag får låta bli symaskin- fast man kan aldrig vara för säker  


Har ni med vårkänslor idag???

Av Päivi - 10 mars 2011 13:29

Jo, det blir inte alltid som man tänkt... Dessa omvända applikationerna skulle inte bli necessärer, men det blev fel till det de var tänkta. Men rätt som nessar   tekniken är den sk Omvända applikationer och de båda sidor blir olika men det är ju en del av charmen.

Den första sydde jag på längden, men så hade jag två delar till och provade göra dem till en lång stående variant istället.

Det är Roligt att leka!

Ena sidan

 

Och den andra...

... nu måste jag fnula på hur jag ska få till det jag initiellt skulle sy  

    

Ovido - Quiz & Flashcards